
Tevreden klanten
Karen is een vakvrouw op veel gebieden, waartussen ze met groot gemak schakelt.
Helder is dat Karen veel ervaring heeft voor de klas, ze weet wat docenten op de werkvloer ervaren. Daarnaast spreekt zij de taal van leerlingen en weet ze te activeren met enthousiasme en empathie. Karen beschikt over relevante theorieën en kennis en weet dit op een directe en toch warme manier toe te passen als trainer. Zowel mijn leerlingen als ik hebben veel geleerd. We gaan met goede moed en een gevulde rugzak het trainingswerk op onze school in.
Michelle Schmitz, NSG Groenewoud, Nijmegen
Klassenmanagement kon bij ons op school een boost gebruiken. Ik merkte dat de theoretische studiedagen weinig praktische handvatten bood. Toen ik een artikel las over leerlingen als trainingsacteur was ik meteen enthousiast, omdat collega’s daadwerkelijk een les moeten geven en hier direct feedback op krijgen van Karen, maar nog belangrijker, van leerlingen.
Mijn lessen verliepen al een aantal jaar niet zoals ik graag wilde, de lessen waren veel te onrustig en daardoor werd ik steeds onzekerder voor de klas. De eerste training zijn we begonnen met de binnenkomst van de leerlingen, want daar begint de les. Dat was een schot in de roos. De leerlingen kwamen wat onrustig binnen en daar werd ik al onzeker van. Ik wist eigenlijk niet wat ik moest doen. Daardoor deed ik eigenlijk maar wat en ging hier en daar leerlingen corrigeren. Een hele mooie feedback die ik toen kreeg was letterlijk: “Mevrouw, wij doen druk en praten met elkaar. U gaat hetzelfde doen, ook praten en druk reageren. Dat valt niet op. Het is geen duidelijk signaal voor ons dat u met de les wilt beginnen.” Toen viel het kwartje bij mij. Ik bracht het geleerde in de praktijk bij mijn eigen klassen en het werkte! De leerlingen prikken overal doorheen en kunnen heel goed feedback geven. Ik ben ze erg dankbaar dat ze mij weer de regie over mijn lessen hebben terug gegeven.
Carolien, docent, 39 jaar
De ouder thema avond van het Lorentz lyceum stond in het teken van social media thuis en op school. Een van de workshops werd verzorgd door Karen en haar acteurs. Hierbij konden ouders met de acteurs moeilijke gesprekken met hun eigen puber thuis oefenen. Na een korte inwijding in de theorie van de transactionele analyse en de uitleg van de verschillende casussen gingen ouders aan de slag. In het begin was het nog wel spannend om dingen als sexting, gamegedrag of pesten via whatsapp met acteurs te bespreken. Maar omdat de acteurs zelf pubers waren, was het inlevingsvermogen van zowel de acteurs als de ouders al snel, zowel fysiek als inhoudelijk, zichtbaar. Ouders waren zeer enthousiast. De kwaliteit van de feedback was hoog en zeer goed te gebruiken thuis. Een geslaagde invulling van de thema avond!
‘Maartje Buijs, conrector Lorenz Lyceum’