didactisch coachen

Leerlingen zelfstandig aan het werk krijgen… nog niet zo makkelijk! In de training ‘didactisch coachen’ krijg je als docent tools om goede motivatie-en activatie gesprekken te voeren. Na de theorie kunnen docenten met echte leerlingen oefenen. Deze training is bij uitstek geschikt voor studiedagen, en wordt ervaren als een frisse -en daardoor leuke- manier van leren. We werken met voorbeelden uit de praktijk, en er kunnen desgewenst casussen vanuit de deelnemers gegeven worden.

Een voorbeeld van een casus:

Diede is een serieuze, stille leerling. Ze werkt hard, maar de resultaten zijn lager dan je zou verwachten met deze inzet. De ouders van Diede hebben aangegeven dat Diede erg veel tijd aan school besteed, en weinig toekomt aan andere dingen. Toch, als ze Diede overhoren, merken ze dat er weinig is blijven hangen, ook al heeft ze uren geleerd.

Informatie acteur: Je mag je mentor graag en wil echt geholpen worden, dus komt gemotiveerd naar dit gesprek. Eigenlijk weet je niet zo goed wat er nu misgaat: je zit lang te staren naar je boeken, maar het lijkt vaak niet binnen te komen. En je zou eigenlijk niet weten hoe je een samenvatting maakt; waar moet je dan op letten? Je staat open voor suggesties van de mentor.