Acteurs aan het woord

Toen er een mailtje op school binnenkwam met de vraag of er mensen waren die trainingsacteur wilden worden, hoefde ik niet lang na te denken. Ik schreef een sollicitatie brief waarin je moest beschrijven wat een goede leraar is en hoe je jezelf gedraagt in de klas. Een goede leraar moet, vanuit mijn visie, respectvol zijn tegenover de leerlingen, de leiding nemen en veel vakkennis hebben. Toen ik hoorde dat ik naar de sollicitatie ronde mocht was ik erg blij. We kregen de eerste bijeenkomst meteen te horen dat het een vrij pittige opleiding was en dat het veel concentratie zou vergen en zo heb ik het ook ervaren. Je bent intensief bezig met het leren van de theorie, het geven van goede en duidelijke feedback en acteren. Wat ik ook geleerd heb is om zorgvuldig te verwoorden wat ik zie en voel. Je hebt met gevoelens van andere mensen te maken dus je moet goed opletten met wat je zegt en hoe je het zegt. Als je niet meteen vanaf het begin ge√Įnteresseerd bent wordt de opleiding heel erg lastig. Ik heb echt veel geleerd over de communicatie tussen leraar en leerling. Na de opleiding snap je beter hoe het is voor een leraar om voor de klas te staan, hoe lastig het soms kan zijn en hierdoor heb ik ook meer respect voor de leraren gekregen. Als je de opleiding hebt gevolgd ga je vanzelf letten op het gedrag van de mensen om je heen, dit vond ik best grappig. Ik heb ook al een paar keer in de praktijk als trainingsacteur gewerkt. Het is heel erg leerzaam en leuk om terug te horen van leraren dat ze er veel van geleerd hebben en dat ze je werk erg waarderen. Dat is, behalve het geld natuurlijk ūüôā een belangrijke reden om door te gaan. Ik heb heel erg genoten van de opleiding en heb er een heleboel van geleerd.

Mijke, 15 jaar

Ik¬†ben anderhalf jaar geleden¬†opgeleid als trainingsacteur. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in?¬†Kort gezegd, je speelt een leerling/situatie na en let tegelijkertijd op allerlei kleine handelingen. Je bent dus veel aan het schakelen tussen: acteren, signalen opvangen en feedback formuleren. Je bekijkt de situatie dus niet alleen vanuit ‚Äėde leerling zijnde‚Äô, maar ook vanuit het perspectief van de leraar.¬†Leerlingen van havo 4/5 en vwo 4/5/6 kunnen zich aanmelden om zich op te laten leiden tot trainingsacteur. Dit is een opleiding, waarbij we in een snel tempo, globaal gezien, de theorie van een leraar tot ons nemen.¬†De trainingen kun je ook nog opsplitsen in twee groepen: Individuele gesprekken en klassensituaties. Bij elke soort training wordt er eerst een situatie gespeeld, waarna feedback zal komen. Feedback valt ook op te splitsen in non-verbaal en verbaal.¬†Bij individuele gesprekken speel je individueel een ‚Äėcasus‚Äô (persoon met een situatie/verhaal) waarbij de acteur meer achterliggende informatie krijgt, die de leraar dus moet zien te achterhalen. Vaak is er √©√©n acteur, met √©√©n (sprekende leraar) en soms wat observanten.¬†Bij individuele gesprekken gaat het vooral om de manier van vragen stellen (open, suggestief, helder etc.), dit is een verbale handeling. Maar er wordt natuurlijk ook op non-verbale handelingen gelet zoals: oogcontact, lichaamshouding, mimiek etc.¬†Bij klassensituaties speel je met meerdere acteurs een klas, vaak gepaard met orde problemen. Ook hier wordt gekeken naar non-verbaal en verbale handelingen (correcties), maar er wordt meer gelet op de ‚Äėpresentatie‚Äô, dus: stem, lichaamshouding, mimiek, manier van aanpak bij een correctie, starten van de les etc.¬†Het is dus erg veel schakelen in situaties, perspectieven en je focus, maar je leert er enorm veel van! Ik gebruik het zelf ook in mijn dagelijks leven in discussies (argumentatie en manier van vragen stellen), presentaties (stem, lichaamshouding etc.). Verder zie ik ook veel dingen waarbij ik denk, dat had ik anders gedaan namelijk‚Ķ. Acteren is ook altijd al een hobby geweest, waardoor mijn hobby dus mijn werk geworden is. De theorie van trainingsacteur zal ik nooit vergeten, want het is echt enorm handig, ook in mijn verdere levensloop.

Franka, 16 jaar